Zapisnik sa zajedničkog sastanka KIF i HOO-a na temu Zakon o sportu – stručni kadrovi 30032015
Zakon o sportu – stručni kadrovi (zajednički prijedlog KIF i HOO-a) 30032015
Crveno svjetlo nacrtu zakona o sportu
Hrvatski olimpijski odbor
Biserka Vrbek
Zagreb, 10. ožujka 2015.
Poštovani kolege,
S obzirom na veliki interes članica HOO-a vezano uz područje stručnih poslova i kadrova u sportu u pripremi Nacrta prijedloga Zakona o sportu zahvaljujemo se svima koji su aktivno sudjelovali svojim prijedlozima i mišljenjem vezano uz ovo kao i druga pitanja za pripremu Zakona o sportu. U prilogu dostavljamo na znanje tekst koji je upućen članovima radne skupine Povjerenstva za izradu Nacrta prijedloga Zakona o sportu. Kako je rad na zakonu u tijeku pozivate se dostaviti i daljnje prijedloge i mišljenja vezana uz predmetno područje stručnog rada i kadrova u sportu, kao i drugih područja iz Nacrta prijedloga Zakona o sportu, čiji tekst vam je prethodno dostavljen. Navedene prijedloge dostavite što je moguće prije jer u travnju Povjerenstvo planira završetak rada na tekstu Nacrta prijedloga Zakona o sportu.
Vjerojatno ste upoznati sa informacijom da je u tijeku i procedura za donošenje zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sportu koju predlaže udruga „Naš Hajduk“ uz potporu saborskih zastupnika. Također je istaknuta inicijativa četiri nacionalna sportska saveza da se pristupi izradi sasvim novog modela zakona o sportu, drugačijeg od predloženog Nacrta prijedloga Zakona o sportu, zasnovanog na novim strateškim polazištima. No s obzirom na poziv MZOS da sudjelujemo u pripremi Nacrta prijedloga Zakona o sportu potrebno je iskoristiti i tu mogućnost. Svi prijedlozi vezani uz uređenje zakonske regulative u području razvoja sporta zato su uvijek vrijedni i dobrodošli.
O daljnjem radu na Nacrtu prijedloga Zakona o sportu informacije će se dostavljati slijedom tijeka aktivnosti.
PRIMJEDBE I PRIJEDLOZI VEZANI UZ NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O SPORTU
– PODRUČJE SRTUČNIH POSLOVA I KADORVA U SPORTU
– Članci 53.-65. Nacrta prijedloga Zakona o sportu
S obzirom na činjenicu da obrazovna struktura osoba-kadrova koji obavljaju stručne poslove u sportu nije zadovoljavajuća, da su financijski uvjeti za ostvarenje većeg broja osoba koje bi se obrazovale za stručne poslove u sportu vrlo ograničeni, baš kao i financijski uvjeti da sportske udruge plate rad stručnih osoba u sportu, te da u gotovo preko 70% sportova nema studijskih obrazovnih programa polazište za zakonsku regulativu ovog područja je ograničeno tim elementima. Uz navedeno, pitanje stručnih poslova i kadrova u sportu posebno se ističe značajem za njegovo rješavanje u strateškom dokumentu za razvoj sporta.
U pripremi rasprave o predmetnom području obavljene su rasprave sa predstavnicima županijskih, i dijelom gradskih sportskih zajednica, zajednički sastanak sa predstavnicima nacionalnih sportskih saveza, kao i rasprava pisanom korespondencijom među nacionalnim sportskim savezima u pogledu prijedloga utvrđenog u Nacrtu prijedloga Zakona o sportu kao i priejdloga Kineziološkog fakulteta u Zagrebu.
Uvažavajući situaciju navedenu u prvoj rečenici ovog uvoda, nacionalni sportski savezi kao i županijske i neke druge sportske zajednice izrazile su mišljenje da je prihvatljiviji prijedlog odredbi o stručnim poslovima i kadrovima u sportu utvrđen u Nacrtu prijedloga Zakona o sportu, dok je prijedlog Kineziološkog fakulteta u Zagrebu prezahtjevan i neprimjenjiv u pogledu mogućnosti sportskih udruga i raspoloživog obrazovanog i osposobljenog kadra, te bi njegova primjena uzrokovala zatvaranjem sportskih udruga, a u onima koje bi mogle prihvatiti visoke obrazovne zahtjeve samo njihovo ispunjenje bez većeg iskustva tih osoba u određenom sportu ne bi rezultiralo boljem ostvarenju sportskih rezultata i razvoju sporta.
HOO i njegove članice smatraju ispravnom postavku da se sport treba razvijati na stručnim i znanstvenim osnovama, no uvažavajući mogućnosti, prije svega financijske prirode, u kojima djeluju sportske udurge. Sukladno navedenom smatra se da osobe koje imaju odgovarajuće formalno obrazovanje kao i određeno iskustvo prema pravilima svakog nacionalnog sportskog saveza trebaju imati prednost pri zapošljavanju ili drugom vidu angažmana, no kada takvih kadrova nema te poslove bi trebali moći, sukladno zakonu, obavljati i osobe koje imaju stručnu osposobljenost u okviru ustanova za obrazovanje odraslih ili odgovarajuće obrazovanje putem pripadajućih međunarodnih sportskih federacija u tom sportu. Pri tome ne traba zanemariti i potrebu cjeloživotnog učenja.
Sukladno navedenom članice HOO-a podržavaju daljnji rad na modelu predloženom u Nacrtu prijedloga Zakona o sportu, uz koji se predlaže dodati i posebna odredba koja bi glasila:
” Stručne poslove iz članaka 53. stavci 2., 4. i 6. ovoga zakona može obavljati i osoba koja je osvojila medalju na olimpijskim igrama, svjetskim ili europskim seniorskim prvenstvima, a završila je program osposobljavanja iz pojedinog sporta, sportske grane ili sportske rekreacije u ustanovama koje provode programe sukladno propisima kojima se uređuje obrazovanje odraslih.”
Posebno je izraženo protivljenje prijedlogu o propisanoj stručnoj spremi i uvjetima za sportskog administratora.
Dodatna napomena uz članak 34.)
Smatramo da je neopravdano izostavljena uloga HOO-a i Hrvatske olimpijske akademije vezano uz skrb o stručnim poslovima u sportu, koja je svedena samo na kontrolnu ulogu trenera. Sukladno navedenom predlažemo da se razmotri mogućnost dodavanja odredbe u tom smislu:
” djeluje na promicanju stručnog rada u sportu i skrbi o osposobljavanju stručnih kadrova putem Hrvatske olimpijske akademije”.
Problemi koji su iskazani u radu HOA-e u prethodnom razdoblju ne bi trebali taj vid osposobljavanja isključiti jer je savezima taj vid potreban za one kadrove i sportove koji nisu dostupni u redovnom sustavu visokog obrazovanja.
Smatramo da je potrebno utvrditi dulji rok, na 6 mjeseci ili 9 mjeseci, za provedbu odredbe iz članka 128. stavak 2., a u svezi odredbe iz članka 60., odnosno 61. stavak 2. Nacrta zakona, jer je veliki broj saveza koji nemaju iskustva s licenciranjem i donošenjem pravilnika u tu svrhu, a i pribavljanje suglasnoti ministra, kada je u pitanju veliki broj saveza duže će trajati.
Također je potrebno prijelazno razdoblje (članak 131.) od 3-5 godina da bi pojedini nacionalni sportski savezi koji sportovi nemaju stručnih studijskih programa, a ni ustanove za obrazovanje odraslih nemaju odobrene programe za sve sportove (veliki broj), da se postigne tražena stručna sprema odnosno osposobljenost za obavljanje stručnih poslova u sportskim udurgama.
Veliki broj nacionalnih sportskih saveza kao i sportskih zajednica ističe da je potrebno osigurati sredstva kao javnu potrebu u sportu, na svim razinama, koja bi bila namijenjena za obrazovanje i osposobljavanje stručnih kadrova za potrebe sporta, a dodatnim izmjenama propisa o porezima i doprinosima poticati zapošljavanje i angažiranje stručnih osoba za obavljanje stručnih poslova u sportu, odnosno u sportskim udrugama.
Navedeno predstavlja dio prijedloga i primjedbi, te će se ostale iznijeti u daljnjem radu radne skupine i Povjerenstva.
Biserka Vrbek (HOO)